Gambar hiasan
Pembelajaran telah bermula semenjak seseorang itu dilahirkan.
Pembelajaran yang asas yang dilalui oleh setiap individu setelah dilahirkan seperti
menangis kerana sakit, belajar meniarap, belajar berjalan, belajar bagaimana
cara menaiki sebuah basikal dan seterusnya pembelajaran setelah masuk ke alam
persekolahan. Definisi pembelajaran menurut Robert M Gagne (1970), pembelajaran
adalah perubahan atau kemampuan seseorang yang dapat dikekalkan tetapi tidak
disebabkan oleh pertumbuhan. Perubahan yang dipanggil pembelajaran
diperlihatkan melalui perubahan tingkah laku; dengan membandingkan tingkah laku
seseorang individu sebelum didedahkan kepada situasi pembelajaran dengan
tingkah lakunya selepas didedahkan dengan situasi pembelajaran. Morgan dan King
(1975), pula mengatakan pembelajaran ditakrifkan sebagai sebarang perubahan
tingkah laku yang agak kekal akibat pengalaman yang diperolehi oleh seseorang
atau akibat latihan yang dijalaninya. Pembelajaran adalah proses di mana pengalaman
menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah laku yang kekal (Anita E.
Woolfolk, 1995).
Daripada huraian yang
diberikan oleh ahli-ahli psikologi pendidikan tersebut, dapatlah disimpulkan
bahawa walaupun pengertian pembelajaran yang diberikan berbeza antara satu sama
lain, terdapat juga persamaan di antara huraian ini. Kesemua definisi ini
memberi penekanan kepada perubahan tingkah laku seseorang sebagai ukuran berlakunya
pembelajaran. Apakah kaedah atau cara penyampaian pembelajaran?
Pada zaman kepesatan
teknologi masa kini, banyak institusi pendidikan yang telah menginovasikan
kaedah penyampaian pembelajaran kepada para pelajar, antara cara pembelajaran
yang disampaikan adalah melalui pembelajaran secara ‘face-to-face’ dan secara ‘online’
atau juga dikenali sebagai pembelajaran secara bersemuka dan pembelajaran
secara atas talian. Pembelajaran pelbagai teknik ini membolehkan seseorang
individu memilih kaedah yang sesuai dalam menuntut ilmu.
Pembelajaran secara
bersemuka adalah pembelajaran yang
disampaikan di antara penyampai kepada penerima. Kuliah atau syarahan yang disampaikan
ini kebiasaannya berlaku di dalam kelas atau di luar kelas. Pembelajaran ini berlaku
secara langsung, yakni syarahan yang disampaikan oleh guru atau penyampai
kepada murid atau penerima adalah secara bersemuka. Kaedah pembelajaran secara
tradisional ini lebih berkesan berbanding secara maya. Ini disebabkan oleh
tenaga pengajar dapat menyampaikan maklumat tanpa kekangan dan mereka dapat mengenal
pasti jika terdapat pelajar yang lemah serta dapat memberikan perhatian yang
lebih kepada pelajar berkenaan. Sehubungan dengan itu, para pelajar juga dapat
berkomunikasi secara dua hala dengan guru mereka melalui sesi soal jawab secara
langsung jika terdapat sebarang pertanyaan atau ingin menyuarakan pendapat.
Selain itu, pembelajaran tradisional ini dapat menjalinkan hubungan antara
seorang guru dengan para pelajar. Hubungan ini lebih akrab berbanding pembelajaran
yang disampaikan secara maya.
Seterusnya, pembelajaran
secara maya atau atas talian yang kini hebat diperkatakan dan diprakktikan
dalam institusi pendidikan telah berjaya mengambil tempat di
institusi-institusi pendidikan di Malaysia mahupun di negara lain. Ledakan teknologi
masa kini telah menginovasikan teknik atau kaedah pembelajaran tradisional
kepada atas talian. Kaedah pembelajaran atas talian lebih fleksibel iaitu
pembelajaran dapat disampaikan tidak kira masa, tempat dan keadaan. Pendekatan
ini menggunakan teknologi digital terkini untuk memberi peluang dan kebebasan
kepada orang ramai terutamanya pensyarah dan pelajar, tidak kira di mana mereka
berada. Faktor peluang dan kebebasan ini amat berharga kepada mereka yang ingin
memperbaiki kemampuan diri dalam memastikan masa depan yang lebih bermakna.
Tetapi kekangan kepada pendekatan pembelajaran ini mungkin akan berlaku masalah
teknikal semasa pembelajaran sedang dijalankan. Kaedah pengajaran guru yang
baik dan kaedah pembelajaran pelajar yang sesuai dapat menambahkan keberkesanan
pembelajaran secara maya. Dengan itu guru boleh merancang dengan lebih sempurna
untuk melaksanakan pengajarannya supaya lebih berkesan.
Secara kesimpulannya,
pembelajaran boleh disampaikan menggunakan pelbagai kaedah seperti secara
bersemuka dan atas talian, apa yang penting adalah ilmu yang hendak atau bakal
disampaikan dapat memberi pengetahuan yang bermanfaat kepada para pelajar untuk
masa hadapan kelak. Dari aspek keberkesanan dalam pembelajaran pula, ianya
hanya bergantung kepada sejauh mana usaha seseorang itu dalam menyampaikan
serta menimba ilmu.
No comments:
Post a Comment